رضايت و اعتماد الكترونيكي زمينه ساز رشد تجارت الكترونيك

۱۲۶ بازديد

رضايت الكترونيك

رضايت احساس يك فرد از لذت يا دلسردي همراه عملكرد ادراك شده محصولات (يا نتيجه) در رابطه با آنچه مورد انتظار است، مي باشد. در صورتي كه عملكرد و انتظارات متفاوت باشند، مشتري ناراضي است، اگر عملكرد منطبق بر انتظارات باشد، مشتري راضي و خرسند مي شود، اگر عملكرد بيش از انتظارات باشد مشتريان بسيار راضي و خرسند هستند. رضايت مشتري نيز به طور كلي تصور مي شود كه تعيين كننده قابل توجهي از تكرار فروش ها، تبليغات دهان به دهان مثبت و وفاداري مشتري است. همچنين مدت طولاني است كه به عنوان يكي از پيش نيازهاي كليدي براي ايجاد وفاداري نام تجاري در نظر گرفته شده است برخي ديگر از پژوهشگران خاطرنشان ساخته اند كه طرح مناسب سايت و سهولت استفاده از آن مهمترين عواملي هستند كه باعث رضايت مشتري شده و بازديدهاي مجدد از سايت را به دنبال خواهند داشت.

رضايت الكترونيكي، به معناي خرسندي مشتري با توجه به تجربه بازديد پيشين از وب سايت است. رضايت آنلاين (الكترونيك) عبارت است از ميزان رضايت مشتري نسبت به استفاده الكترونيك از مجموعه اي از خدمات، مانند دريافت و ارسال سفارش هاي كالا يا خدمات، خدمات پس از فروش، بهاي كالا يا خدمات، كيفيت مطالب وب سايت، سرعت وب سايت، قابليت اعتماد به وب سايت، سهولت استفاده از وب سايت، امنيت (مالي، حفظ اسرار شخصي) كه با ابزارها و سنجه هاي متفاوتي نسبت به خدمات و محصولات، در پژوهش هاي مختلف سنجيده و اندازه گيري شده است.

اعتماد الكترونيك

اعتماد الكترونيكي

اعتماد يك عنصر مهم و مؤثر بر رفتار مصرف كننده و تعيين كننده موفقيت پذيرش فن آوري هايي از قبيل تجارت الكترونيك است. اعتماد به عنوان اين كه تا چه حد يك فرد معتقد است كه استفاده از رزرو اينترنتي امن است و هيچ تهديدي حريم خصوصي او را با خطر مواجه نمي كند تعريف شده است. در اين تعريف تمركز بر روي عنصر امنيت و حفظ حريم خصوصي و برداشت مصرف كنندگان به اين كه آيا آنها باور دارند كه رزرو اينترنتي امن است و حريم خصوصي آنان محفوظ مي ماند، است. چنين تعريفي مشابه تعريف اريكسون و همكاران (۲۰۰۵) است كه آنها اعتماد را به عنوان ادراك مشتريان از امنيت و قابليت اطمينان سيستم هاي آنلاين تعريف كردند. مشاهده و درك شركت ها از اعتماد الكترونيكي، با مسائل محرمانگي شروع مي شود و به مرور زمان تكميل مي شود. در واقع حريم واژه اي است كه به عنوان حق براي هر فرد در تجارت در نظر گرفته مي شود. حريم هر فرد اشاره دارد به اطلاعات شخصي، كه داراي ابعاد مختلف است مثل حريم رفتار شخصي، حريم ارتباطات شخصي و حريم داده هاي شخصي. در حيطه مبادلات اينترنتي تهاجم به حريم افراد معمولاً به صورت افشاسازي، جمع آوري بدون اجازه اطلاعات و فروش آن به ساير فروشنده هاي اينترنتي صورت مي گيرد. در واقع وجود اعتماد يكي از تأثيرگذارترين فاكتورهايي است كه مي تواند موجب توسعه و رشد تجارت الكترونيك شود.

رضايت و اعتماد الكترونيك يكي از موضوعات جديد حوزه مديريت است كه به تازگي وارد حوزه مديريت بازاريابي  شده است. دانشجويان گرامي اگر قصد انجام پروپزال كارشناسي ارشد مديريت و يا انجام پايان نامه كارشناسي ارشد مديريت در زمينه رضايت و اعتماد الكترونيك داريد اين مطلب را از دست ندهيد.

شما دانشجويان گرامي با دانلود پايان نامه كارشناسي ارشد مديريت در زمينه رضايت و اعتماد الكترونيك بهتر مي توانيد با اين موضوع آشنا شويد.

منبع: modirama.ir

فروشگاه محصولات دانشي مديراما (خلاصه كتاب، مباني نظري، پك مقالات، پايان نامه، ترجمه مقاله، مقاله بيس، پرسشنامه و كتاب هاي مديريتي)

كانال تلگرام مديراما

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.