سلامت اداري و عوامل تهديد كننده آن

باشگاه دانشجويان مديريت

سلامت اداري و عوامل تهديد كننده آن

۱۴ بازديد

سلامت ادراي، يك ويژگي كيفي است كه ميزان هم راستايي بين منافع فردي، سازماني و ملي را نشان مي دهد. اين ميزان يك آستانه است كه كمتر از آن، مراتب فساد و بيشتر از آن، مراتب سلامت را نشان مي دهد. فساد اداري يكي از شكل هاي انحراف اجتماعي است، و از لحاظ تقسيم بندي انحرافات، ذيل انحرافات سازماني يقه سفيدان قرار مي گيرد. فساد اداري در سطح فردي، موجب بروز ناهنجاري هاي روحي و رواني، بروز اختلافات خانوادگي، خدشه دار شدن اعتبار و حيثيت فرد و …، در سطح سازماني موجب آسيب رساني به فرآيند توسعۀ منابع انساني، كم رنگ شدن نظارت هاي دروني و تشديد نظارت هاي بيروني در سازمان، پايين آمدن كارايي سازمان و … و در سطح كلان اجتماعي نيز مانع اساسي جهت رشد و پيشرفت جامعه خواهد بود.

حضرت علي (ع) در نامه اي به اشعث بن قيس، استاندار آذربايجان مي فرمايند: «وَ إِنَّ عَمَلَكَ لَيْسَ لَكَ بِطُعْمَهٍ وَ لَكِنَّهُ فِي عُنُقِكَ أَمَانَهٌ وَ أَنْتَ مُسْتَرْعًى لِمَنْ فَوْقَكَ لَيْسَ لَكَ أَنْ تَفْتَاتَ فِي رَعِيَّهٍ وَ لَا تُخَاطِرَ إِلَّا بِوَثِيقَهٍ»، همانا كاري كه به عهدۀ توست، طعمه اي برايت نيست، بلكه امانتي است بر گردن تو و از تو خواسته اند كه فرمانبردار كسي باشي كه فراتر از توست. تو را نرسد كه خود هر چه خواهي رعيت را فرمان دهي. يا خودت را درگير كاري بزرگ كني، مگر آن كه، دستوري به تو رسيده باشد (نهج البلاغه، نامۀ ۵).

ريچيكقم و پاتريك و در (۲۰۰۱) در تحقيقي با عنوان «فساد اداري و ميزان وسوسه، آيا سطح دستمزدها بر فساد اداري و ميزان آن تأثير دارد؟» به بررسي فساد اداري و ارتباط آن با سطح دستمزدهاي كارمندان شهري پرداخته اند، كه نهايتاً نتايج اين پژوهش حاكي از وجود ارتباط معني دار بين سطح دستمزدها، و ميزان فساد اداري بود.

از ديدگاه مايلز (۱۹۹۶)، ده نشانه براي تعيين سلامت اداري وجود دارد. نشانه هايي چون: توزيع نسبتاً عادلانۀ نفوذپذيري و قدرت، كيفيت ارتباطات دروني (بين سازمان هاي موجود در نظام اداري) و بيروني (بين محيط و خرده نظام اداري)، تمركز بر هدف، استفاده مطلوب از منابع (خصوصاً منابع انساني)، عملكرد سامانه در برابر مشكلات و معضلات، وجود اهدافي روشن و متناسب با خواست محيط كه تمام نظام اداري بر آن متمركز شده اند، احساس رضايت و خشنودي كاركنان، احساس علاقۀ كاركنان نسبت به كار و سازمان هايي كه در آن ها اشتغال دارند و در نهايت رشد و توسعه در راستاي پاسخگويي به نيازهاي جديد و متغير مراجعان.

سلامت اداري

عوامل تهديد كننده سلامت اداري

عوامل تهديد كنندۀ سلامت نظام اداري شامل عوامل محيط پيرامون سازمان (خارجي) و همچنين عوامل درون سازماني (داخلي) كه كارايي و اثربخشي و در نهايت موجوديت سازمان ها را تحت تأثير قرار مي دهد.
هر سيستم در محيطي قرار دارد و علاوه بر آن كه از عوامل محيطي تأثيرپذير است، بر آن ها نيز اثر مي گذارد. به عبارتي ديگر سيستم و عوامل محيطي مانند عوامل طبيعي، فرهنگي، ايدئولوژيكي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي، خرده فرهنگ ها، هماهنگي يا عدم هماهنگي بين خرده سيستم هاي نظام كلي بر يكديگر تأثير و تأثر متقابل دارند. به اين ترتيب محيط هر سيستم را عواملي تشكيل مي دهند كه اگر چه جزء سيستم نيستند اما تغيير در هر يك از آن ها مي تواند موجب تغييراتي در سيستم شود. عوامل دروني در واقع عوامل و متغيرهاي محيطي درون سازمان را به وجود مي آورد، مانند برنامه ريزي، سازماندهي و به كارگيري، هدايت و رهبري، هماهنگي، كنترل و نظارت، فرهنگ سازماني، تصميم گيري و … .

برخي از عوامل درون سازماني كه مي توانند بر كاهش سلامت اداري تأثيرگذار باشند، عبارتند از: قوي نبودن فرهنگ سازماني و دلبستگي نداشتن كاركنان و مديران به سازمان و اهداف سازمان، بي ثباتي در مديريت و ابهام در سياست ها، توزيع نامناسب درآمدها ميان افراد و گروه هاي سازمان، بي توجهي به شايسته سالاري و واگذاري فعاليت هاي حساس به افراد غيرمتخصص و بي تجربه، نبود انگيزه ناشي از فقدان نظام تشويق و تنبيه مناسب، ضعف ساختار نظارتي، عدم شفافيت و نظام پاسخگويي در فعاليت هاي سازمان.

سلامت اداري يكي از موضوعات جديدي است كه به تازگي وارد حوزه مديريت شده است. دانشجويان گرامي اگر قصد انجام پروپزال كارشناسي ارشد مديريت و يا انجام پايان نامه كارشناسي ارشد مديريت در زمينه سلامت سازماني يا اداري داريد، مطالعه اين مطلب را از دست ندهيد.

شما دانشجويان گرامي با دانلود پايان نامه كارشناسي ارشد مديريت در زمينه سلامت اداري بهتر مي توانيد با اين موضوع آشنا شويد. و پروپزال و پايان نامه خود را بهتر انجام دهيد.

منبع: modirama.ir

فروشگاه محصولات دانشي مديراما (خلاصه كتاب، مباني نظري، پك مقالات، پايان نامه، ترجمه مقاله، مقاله بيس، پرسشنامه و كتاب هاي مديريتي)

كانال تلگرام مديراما

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.